پیشنهاد تغییر اساسی در توصیه های غربالگری پیش دیابت و دیابت

گروه ویژه خدمات پیشگیری ایالات متحده(USPSTF)، پیش نویسی از پیشنهاد خود را منتشر کرده است که در صورت تصویب، سن شروع غربالگری پیش دیابت و دیابت نوع 2 را برای بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاق، از 40 سال به 35 سال کاهش می دهد.این گروه ویژه توصیه می کند که غربالگری این بیماران باید از نظر پیش دیابت و دیابت نوع 2 تا سن 70 سالگی ادامه یابد.

دکترChien-Wen Tseng ، مدیر این تحقیقات و عضو گروه پزشکی خانواده و بهداشت جامعه در دانشکده پزشکی جان آ. برنز در دانشگاه هاوایی، گفت: سن پایین تر برای شروع غربالگری، یک "تغییر اساسی" را در توصیه های نهاییUSPSTF در سال 2015 ، ایجاد می کند. وی افزود: علت تجدید نظر در توصیه های پیشین، تغییر در داده های اپیدمیولوژیکی است.

 دکتر Tseng، گفت: متأسفانه، در جوامع ما میزان اضافه وزن یا چاقی در افراد در سنین پایین افزایش یافته است، ما همچنین می بینیم که نرخ ابتلا به دیابت در گروه های سنی جوان نیز در حال افزایش است.

از دیگر عوامل خطر مرتبط با پیش دیابت یا دیابت نوع 2 می توان به سابقه خانوادگی، دیابت حاملگی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، افزایش سن جمعیت و رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی اشاره کرد. بر اساس اعلام گروه ویژه، در مقایسه با سفیدپوستان و آسیایی های غیر اسپانیایی تبار، شیوع دیابت در بین سرخپوستان آمریکایی / بومیان آلاسکا، سیاهپوستان غیر اسپانیایی و لاتین / اسپانیایی تبار بیشتر است.

دکتر Tseng، اذعان کرد: در حالی که سایر انجمن های پزشکی مانندمراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها(CDC) و انجمن دیابت آمریکا از غربالگری پیش دیابت و دیابت نوع 2 پشتیبانی می کنند، اما دستورالعمل های آنها بسته به سن یا سایر عوامل خطر، متفاوت است.

وی پزشکان را به استفاده از "قضاوت بالینی" تشویق کرده و گفت: درصورتی که بیمار دارای فاکتورهای خطر دیابت است و در سنین بالاتر یا پایین تر از سنی است که در توصیه های غربالگری یک سازمان مرجع مشخص شده است، شما برای انجام غربالگری از قضاوت بالینی خود استفاده کنید.

گروهUSPSTF ، با استناد به داده هایCDC ، اعلام کرد: 34.5٪ از کل بزرگسالان ایالات متحده دارای معیارهای پیش دیابت هستند و 13٪ کل بزرگسالان ایالات متحده به دیابت مبتلا می باشند. در میان گروه دوم ، 21.4 درصد از بیماری خود بی اطلاع هستند یا آن را گزارش نکرده اند. علاوه بر این، فقط 15.3درصد از بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت گفته اند که یک متخصص بهداشت، آنها را از بیماریشان مطلع کرده است.

نویسندگان یک مقاله که شواهد مرتبط با این موضوع را مرور کرده اند، نوشتند: معیارهای پیش دیابت شامل اختلال در قند خون ناشتا، اختلال در تحمل گلوکز و هموگلوبین گلیکوزیله از 5.7٪ تا 6.4 درصداست، در حالی که دیابت نوع 2، با مقاومت به انسولین و کمبود نسبی انسولین مشخص می شود.

گروه ویژه تا 12 آوریل درwww.uspreventiveservicestaskforce.org/tfcomment.htm نظرات شما را در مورد پیش نویس توصیه ی اخیر خود برای غربالگری پیش دیابت و دیابت می پذیرد.

منبع:

https://www.healio.com/news/primary-care/20210316/uspstf-proposes-major-change-to-prediabetes-diabetes-screening-recommendations